leerkracht

De leerkracht maakt mee het verschil

Onze inspirerende leerkrachten zetten instructief en zelfonderzoekend leren in evenwicht in. Zij staan elke dag in de klas. Ze zijn niet alleen een krak in hun vak maar gaan als mentor voortdurend bewust om met het leerproces van de leerlingen.

DE LEERKRACHT ALS COACH

De leerkrachten staan tussen de leerlingen. Ze coachen de leerlingen in hun zoektocht naar hun eigen talenten en stimuleren ze in de groei in hun zelfonderzoekend leerproces.

 

 

 

De leerkracht maakt voor elk lesmoment en elke klasgroep een bewuste keuze voor de optimale werkvorm om tot de hoogste leerwinst voor elke leerling te komen.

  • De leerkracht verhoogt de leerlingenactiviteit tijdens het leerproces door de verschillende bouwstenen bewust in te schakelen in de didactische aanpak.
  • De leerkracht analyseert de leerdoelen en denkt na hoe deze vanuit een goed evenwicht tussen instructief en zelfonderzoekend leren aangebracht kunnen worden.
  • De leerkracht stemt het leerproces af op de leerbehoefte van de leerlingen.
  • De leerkracht neemt een coachende rol op
  • Een instructie leidt naar actief werken. De leerkracht begeleidt en coacht tijdens het actief werken.
  • De interactie tussen leerkracht en leerlingen creëert ruimte om ook feedback te geven over het functioneren bij actief werken.

De leerkracht geeft concreet vorm aan een zo geïndividualiseerd mogelijke op de klasvloer

  • De leerkracht differentieert in instructie (de leerkracht voorziet soms pre-instructie, verlengde instructie, bijkomende of individuele instructie).
  • De leerkracht differentieert in opdrachten. (hoeveelheid, in functie van talenten, moeilijkheidsgraad)
  • De leerkracht differentieert in media (de leerkracht beschikt over materialen om leerling zelfstandig te laten werken met oefen- en verwerkingsmateriaal op maat).
  • De leerkracht differentieert in doelen (de leerkracht formuleert voor bepaalde leerlingen bijkomende of andere doelen).
  • De leerkracht differentieert in tempo (de leerkracht geeft ruimte aan leerlingen om op maat met taken om te gaan).